Naprawy panelowe
Naprawy panelowe ograniczają się do reperacji poszycia karoserii, bez ingerencji w konstrukcję nośną pojazdu. W praktyce mamy do czynienia z uszkodzonymi elementami karoserii pojazdów np. po stłuczkach parkingowych albo niewielkich kolizjach drogowych. Usuwanie wgnieceń metodą panelową odbywa się przy użyciu urządzenia nazywanego spotterem. Spotter jest urządzeniem elektrycznym służącym do punktowego przygrzewania do powierzchni blachy różnego rodzaju elektrod oraz adapterów i przy użyciu specjalnych uchwytów przywracania pierwotnego kształtu naprawianego elementu.
Zalet wykorzystania tej technologii jest wiele, ale do najważniejszych należą:
- naprawa wykonywana jest od zewnętrznej strony elementu nadwozia – nie ma konieczności ingerowania w wewnętrzne elementy tapicerki pojazdu,
- nie ma potrzeby demontażu uszkodzonego elementu z pojazdu (drzwi, pokrywa silnika, itp.), co eliminuje konieczność późniejszego montażu i pasowania elementu oraz znacznie skraca czas realizacji,
- nie jest konieczne wycinanie stałych części nadwozia takich jak: tylny błotnik, poszycie progu i słupków,
- istnieje możliwość naprawy wgnieceń obejmujących duże powierzchnie (np. ściany boczne pojazdów dostawczych),
- wewnętrzne zabezpieczenie antykorozyjne pozostaje nienaruszone (nie spalone).
Ograniczeniami do zastosowania naprawy panelowej są jedynie:
- uszkodzenie konstrukcji danego elementu (np. oprócz wgniecenia na drzwiach pojazdu uszkodzeniu uległa również rama drzwi),
- aspekt ekonomiczny – jeśli czas i koszt naprawy będzie wyższy od wymiany elementu na nowy.