Usuwanie wgnieceń bez lakierowania - na czym to polega?
Elementy karoserii samochodowej stosunkowo często ulegają różnorodnym uszkodzeniom. Część z nich powstaje w wyniku wypadków i kolizji, ale problemy mogą ujawniać się również pod wpływem intensywnej eksploatacji pojazdu oraz bezpośredniego oddziaływania czynników zewnętrznych. Przyczyn jest wiele i zapewne większość właścicieli aut wcześniej czy później musi się zmierzyć z tego rodzaju problemami. Bardzo często występującym uszkodzeniem karoserii są wgniecenia. Na szczęście mamy też równie wiele metod ich skutecznego usuwania, nawet bez konieczności lakierowania.
Usuwanie wgnieceń karoserii pojazdów
Większość warsztatów blacharsko-lakierniczych usuwa wgniecenia w karoserii standardowymi metodami. Najczęściej polegają one na szpachlowaniu wgniecionej powierzchni, szlifowaniu, a następnie pokrywaniu danej powierzchni warstwą lakieru. To najprostsza metoda, która niestety ma kilka wad. Przede wszystkim poprzez takie działania obniżamy wartość swojego pojazdu. Wystarczy skorzystać z miernika grubości lakieru, aby podać w wątpliwość wypadkową historię pojazdu, co może przyczynić się do tego, że trudniej będzie nam sprzedać samochód. Nawet jeśli szpachlowanie i lakierowanie wykonywane było z innych przyczyn niż wypadek drogowy.
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania - czy to możliwe?
Alternatywą dla tradycyjnych metod jest usuwanie wgnieceń bez lakierowania. W ten sposób unikamy konieczności szpachlowania i pokrywania powierzchni warstwą lakieru. Sposób ten jest możliwy jednak wówczas, gdy lakier w miejscu wgniecenia nie jest uszkodzony, a blacha nie została przeciągnięta. Wówczas można skutecznie usunąć uszkodzenie w taki sposób, aby w przyszłości nie było ono zauważalne.
Cały proces można wykonać dwoma technikami. Jedną z nich jest tzw. masowanie blachy. Na czym ono polega? Chodzi tutaj o umiejętne rozmasowywanie powierzchni z od wewnątrz zastosowaniem specjalnych narzędzi. Niekiedy istnieje konieczność demontażu tapicerki. Rezultaty są jednak bardzo zadowalające, gdyż można uzyskać pierwotny kształt blachy.
Kolejna metoda polega na “wyciąganiu” wgniecenia przy pomocy specjalnego dźwignika, a następnie wygładzenie powierzchni podbijakiem z tworzywa. Ten sposób stosuje się w przypadkach, gdy nie ma dostępu do uszkodzonego miejsca od środka pojazdu.