Naprawy panelowe karoserii
Najczęstsze uszkodzenia karoserii to tak zwane uszkodzenia powierzchniowe. Wynikają one zazwyczaj z drobnych stłuczek czy gradobicia. Takie uszkodzenia można zniwelować naprawą panelową. Naprawa panelowa, najprościej rzecz ujmując, oznacza naprawę paneli nadwozia pojazdu, czyli elementów karoserii. Jednocześnie prowadzone prace nie ingerują w konstrukcję nośną pojazdu.
Usuwanie wgnieceń odbywa się za pomocą specjalnego urządzenia nazywanego spotterem. Spoter to urządzenie elektryczne, służące do punktowego przygrzewania do powierzchni blachy różnego rodzaju elektrod oraz adapterów i przy użyciu specjalnych uchwytów przywracania pierwotnego kształtu naprawianego elementu.
Jak odbywa się naprawa
Aby naprawa była możliwa, konieczne jest oczyszczenie naprawionego miejsca z lakieru i ewentualnych powłok szpachlowych. Oczyszczanie wykonuje się nylonową tarczą ścierną, która usuwa lakier i szpachlówkę, ale nie uszkadza galwanicznej powłoki antykorozyjnej. Po oczyszczeniu powierzchni należy zgrzać do nich karbowane druty, na których zaczepione zostaną uchwyty albo pojedyncze uchwyty z oczkami. Drut zgrzewany jest do karoserii tak, aby przebiegał wzdłuż zagniecenia blachy. O poszczególne oczka drutu zaczepiane są „pazurki” młotka udarowego. W przypadku małych wgnieceń i w końcowej fazie procesu mniejsze nierówności używa się wspomnianego powyżej spottera, który bazuje na jednym punkcie zgrzewania i stopce oporowej. Po zgrzaniu wgniecenie wyciągane jest za pomocą dźwigni na pistolecie. Odsuwa ona głowicę od punktu podparcia i w ten sposób wyciąga wgniecenia. Zerwanie punktu łączenia jest możliwe przez niewielkie obrócenie głowicy spottera.
Zalety wykorzystywania technologii naprawy panelowej
Naprawa panelowa ma bardzo wiele zalet. Między innymi fakt, że naprawa wykonywana jest od zewnętrznej strony elementu nadwozia. Zatem nie ma konieczności ingerowania w wewnętrzne elementy tapicerki pojazdu. Ponadto w tej technologii nie ma konieczności wycinania starych części nadwozia, takich jak: tylny błotnik, poszycie progu i słupków. Istnieje również możliwość naprawy wgnieceń obejmujących duże powierzchnie. Ważną kwestią jest również fakt, że w trakcie renowacji wewnętrzne zabezpieczenia antykorozyjne pozostają nienaruszone.