Naprawa pojazdów – techniki spawalnicze

Istnieje wiele technik termicznego łączenia metalowych części, które wykorzystywane są w warsztatach samochodowych, przede wszystkim podczas blacharskich napraw nadwozi. Do najczęściej wykorzystywanych należą zwłaszcza zgrzewanie, spawanie i lutowanie. Jeszcze kilkanaście lat temu w pracach mających na celu reperację nadwozia dominowało przede wszystkim spawanie acetylenowe. Współcześnie niemal całkowicie ustąpiło miejsca zgrzewaniu punktowemu i spawaniu elektrycznemu w osłonach gazowych.

Zgrzewanie punktowe

Zgrzewanie punktowe to metoda, w której łączenie elementów występuje w oddzielnych miejscach nazywanych punktami. Warto podkreślić,  że przy tym może tworzyć się jednocześnie, jedna, dwie lub kilka zgrzein. Zgrzewanie punktowe dzieli się ze względu na sposób doprowadzania prądu do zgrzewanych elementów na : jednostronne jednopunktowe, dwustronne dwupunktowe oraz jednostronne jedno- i dwupunktowe. Zgrzewanie punktowe przebiega w następujący sposób. Najpierw dociska się do siebie łączone elementy elektrodami zgrzewek. Następnie elementy w miejscu łączenia są nagrzewane w efekcie czego tworzy się ciekłe jądro zgrzeiny. Ostatnim etapem jest stygnięcie jądra zgrzeiny i powstanie jednolitego połączenia. Do najważniejszych parametrów zgrzewania punktowego należą: natężenie prądu zgrzewania, czas przepływu prądu oraz siła docisku elektrod. W wielu warsztatach samochodowych stosuje się bardzo rozwiniętą technikę automatycznego zgrzewania punktowego blach karoseryjnych. Nowe elementy, które montuje się do naprawianego samochodu są w miejscach połączeń zabezpieczone farbą przewodzącą, a następnie zgrzewane w taki sam sposób, jak w fabryce. Dzięki temu parametry naprawianej konstrukcji nie odbiegają od fabrycznej.

Spawanie i lutospawanie

We wszystkich metodach spawania łączenie elementów odbywa się dzięki roztopieniu ich krawędzi i zalaniu dzielącej je szczeliny dodatkowym, płynnym materiałem uzyskiwanym z równocześnie stapianego drutu. Źródłem ciepła może być przy tym: płomień gazowy, łuk elektryczny, strumień plazmy czy skoncentrowane źródło lasera.  Skład wspomnianego materiału musi być dobrany tak, by spoina miała właściwości maksymalnie zbliżone do sąsiadujących z nią części.  Lutospawanie natomiast, podobnie jak klejenie, polega na adhezyjnym zespoleniu dwu metalowych powierzchni za pomocą innego metalu. Jest on nanoszony na nie w postaci płynnej, lecz ma niższą temperaturę topnienia, niż łączone nim metalowe elementy. Lutospawanie wykonywane jest sposobem podobnym do spawania, lecz krawędzie łączonych części nie ulegają przy nim stopnieniu.

Naprawa pojazdów

Dowiedz się jak działamy

1 Zajmiemy się ubezpieczycielem,
najszybciej usuniemy szkodę.
2 Pomożemy zweryfikować
wycenę ubezpieczyciela
3 Profesjonalnie naprawimy
Twój samochód

Nasi partnerzy

Link4
Benefia
Mtu
PZU
Uniqua
Allianz
Ergo Hestia
Warta
Generali