Jakie rodzaje wgnieceń można naprawić metodą PDR
PDR czyli Paintless Dent Repair to metoda usuwania wgnieceń karoserii samochodowych bez konieczności późniejszego lakierowania. Technologia ta narodziła się około 1940 roku w zakładach Mercedesa, gdy w czasie produkcji pracownicy zauważyli wgniecenia i inne niedoskonałości na karoserii, które należało w jakiś sposób usunąć.
Nie była ona znana ogółowi społeczeństwa i nie wychodziła poza mury zakładów produkcyjnych samochodów. Istnieją dwie metody PDR. Pierwszą, która stosowana jest do usuwania głębszych wgnieceń jest tak zwane masowanie blachy. W takiej sytuacji konieczne jest zazwyczaj zdemontowanie elementów. Druga to metoda na klej, którą stosuje się wówczas, kiedy niemożliwe jest zdemontowanie elementu lub koszt związany z tym zabiegiem byłby znacznie wygórowany.
W jakich przypadkach sprawdzi się technika PDR
Technika PDR sprawdza się w bardzo wielu przypadkach. Przede wszystkim, kiedy mamy do czynienia z gradobiciem, a także po typowych wypadkach komunikacyjnych, takich jak zderzenie na parkingu, jak również w przypadku aktów wandalizmu. Warto podkreślić, że sprawdza się najlepiej, kiedy mamy do czynienia z wgnieceniem bez odprysku lakieru. Warto pamiętać, że usuwane wgniecenia mogą być zarówno duże, jak i małe.
Rodzaje wgnieceń
Istnieje kilka rodzajów wgnieceń, które mogą zostać naprawione techniką PDR. Pierwszym z nich są wgniecenia płytkie, ale obszerne. Z taką szkodą często można spotkać się na skutek uderzenia dużego elementu w auto: szlaban, gałąź, itd. Innym są wgniecenia zaokrąglone i płytkie, które powstają najczęściej po gradobiciu lub uderzeniu kasztanów. Warto wspomnieć, że w tym przypadku wgniecenia, oprócz kształtu znaczenie ma również ilość i wielkość odkształceń. Innym typem są wgniecenia ostre z zauważalną koroną wokół. Powstają one zwykle po uderzeniu wąskich przedmiotów.